Černý pátek (Black Friday)

Černý pátek (Black Friday) je 29. listopadu

Jako černý pátek (Black Friday) se v USA a Kanadě nazývá každoroční událost, kdy většina velkých obchodních řetězců zahajuje období výprodejů za výrazně snížené ceny. Černý pátek je vždy na konci listopadu, den po dnu díkůvzdání a považuje se za začátek předvánoční nákupní horečky.

V USA to není oficiální svátek, ale např. Kalifornie dává v tento den volno státním zaměstnancům a jiné státy také zaznamenávají pro tento den velké množství dovolených. Termín vznikl ve Philadelphii pro popis velkého dopravního zmatku, který tam tradičně následoval den po dnu díkůvzdání, a během 60. a 70. let 20. století se rozšířil a dostal do širšího povědomí. Obchody dlouhou dobu na černý pátek otevíraly od 6. hodiny ranní, ale zhruba od roku 2000 začaly otevírat dříve, v některých případech již o půlnoci nebo dokonce před ní.

Černý pátek má u veřejnosti velkou odezvu, nakupující jsou ochotni stát hodiny v dlouhých frontách a v okamžik otevření obchod „vzít útokem“, přeplnit jeho kapacitu a uvnitř se horečně prát o omezený počet zlevněného zboží. Občas dochází k roztržkám, násilí a ke zraněním, jak mezi zákazníky, tak personálem obchodu, v několika extrémních případech i smrtelným. Černý pátek je kritizován jako svátek konzumerismu. Obchody často pod náporem zákazníků utrpí nějaké škody na majetku, ale celkově (podle organizace National Retail Federation) si mohou pochvalovat tržby, které (za černý pátek a následný víkend) se od 27,8 mld US$ z roku 2005 vyšplhaly na 59,1 mld US$ z roku 2012 a za stejné období se počet nakupujících zvýšil ze 140 na 247 milionů s průměrnou útratou, jenž vyšplhala z 303,81 dolarů na 423,66.

Nejzajímavější slevy

Wikipedia